نرم‌افزار مدیریت کشتیرانی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فهرست مطالب

امروزه رشد استفاده از اینترنت و تکنولوژی‌های جدید، باعث شده تا صنایع و سازمان‌های مختلف، به استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی و سفارشی روی آورده و به راحتی فرآیندهای کسب‌و‌کار خود را پیاده سازی کنند. در صنعت حمل و نقل بین المللی، سهم از بازار، سهم از مشتری و مدیریت زمان، از مهم‌ترین شاخصه‌های رشد و توسعه بوده و در حوزه حمل و نقل دریایی و کشتیرانی، فاکتورهایی نظیر سرعت، دقت و کیفیت در جابه‌جایی محموله‌ها، از اصلی‌ترین رموز موفقیت محسوب می‌شوند؛ هر چقدر که مدت زمان ثبت سفارش، حمل بار و در نهایت تحویل بار به مشتری کوتاه‌تر باشد، نمایندگی‌های کشتیرانی فرصت بیشتری برای رشد و توسعه خواهند داشت.

از آنجاییکه در شرکت‌های حمل و نقل دریایی و کشتیرانی، دپارتمان‌ها و بخش‌های گوناگون به صورت مستقل عمل می‌کنند، این امکان وجود دارد که اسناد و اطلاعات، بصورت یکجا گردآوری نشده و حجم موازی کاری‌ها و خطای انسانی شده افزایش یافته و سرعت پاسخگوئی به نیازهای مشتریان کاهش پیدا کند. بنابراین مدیران شرکت‌های حمل و نقل دریایی می‌بایست زمان و انرژی زیادی را صرف ارزیابی و بهبود فرآیندهای عملیاتی سازمان کنند.

نرم‌افزارهای مدیریت کشتیرانی، ابزارهای قدرتمندی هستند که به شرکت‌های حمل و نقل دریایی این امکان را می‌دهند تا فرآیندهای خود را بهبود بخشند و بهره‌وری را افزایش دهند، بنابراین استفاده از یک نرم افزار مدیریت کشتیرانی به معنی حذف فرآیندهای کاری اضافی و کاهش هزینه‌ها است و امکان رشد، درآمدزایی و دستیابی به فرصت‌ها و بازارهای جدید را برای کشتیرانی ها فراهم می‌کند.

برخی از مزایای استفاده از نرم‌افزار مدیریت کشتیرانی عبارتند از:

  • امنیت کامل اطلاعات سازمانیه
  • صرفه جویی در وقت و هزینه
  • افزایش بهره‌وری و عملکرد کارکنان
  • افزایش کیفیت تصمیم گیری مدیران
  • جلوگیری از وقوع خسارات و کاهش خطای انسانی
  • مدیریت فرآیندهای مالی، عملیاتی، بازرگانی و فروش
  • کاهش چشمگیر زمان انجام فرآیندها، از سفارش تا تحویل کالا به مشتری

یک نرم‌افزار مدیریت کشتیرانی شامل سیستم‌ها و زیرسسیتم‌های مختلفی است که هر یک از آن‌ها به انجام یک عمل خاص در زنجیره تأمین شرکت‌های حمل و نقل دریایی کمک می‌کند. برخی از سیستم‌های رایج در یک نرم‌افزار مدیریت کشتیرانی شامل سیستم عملیاتی، سیستم مجوزها، اسناد و گواهینامه‌ها، سیستم رهگیری، سیستم گزارشات و سیستم مالی و حسابداری است.

سیستم عملیاتی:

شرکت‌های حمل و نقل دریایی و کشتیرانی با استفاده از سیستم عملیاتی می‌توانند به آسانی فرآیندهای عملیاتی خود (نظیر: مدیریت کالا از مبدا تا مقصد؛ ثبت، ضمیمه و بایگانی اسناد حمل؛ مدیریت و صدور بارنامه‌های M و H؛ مدیریت ترخیصیه‌ها و وصول بدهی‌ها؛ مدیریت و ثبت فرآیندهای عملیاتی، اسنادی و گمرکی؛ ارسال اعلامیه‌های ورود مرتبط با حمل و غیره) را انجام دهند.

سیستم مجوزها، اسناد و گواهینامه‌ها:

این سیستم به شرکت‌های حمل و نقل دریایی و کشتیرانی کمک می‌کند تا گزارشات، اسناد، مجوزها و گواهینامه‌های خود (نظیر: بارنامه های M و H، اسناد حمل دریایی؛ گزارشات مالی و عملیاتی؛ گواهینامه‌های کالا؛ اعلامیه‌های ورود؛ ترخیصیه‌ها؛ گمرکی؛ بیمه و غیره) را به صورت لحظه‌ای و دقیق طراحی، ویرایش، تایید، ذخیره، ارسال و دریافت کنند.

سیستم رهگیری:

با استفاده از سیستم رهگیری شرکت‌های حمل و نقل دریایی و کشتیرانی امکان رهگیری مرسوله و کالا را برای مشتریان خود فراهم کرده تا از خدماتی منحصربفرد (نظیر: نمایش آخرین وضعیت مرسوله؛ نمایش گردش مالی مشتریان؛ نمایش آخرین اخبار و اطلاعات؛ درخواست پشتیبانی؛ ارائه بازخورد و نظرسنجی و غیره) را در سامانه رهگیری، استفاده کنند.

سیستم گزارشات:

سیستم گزارشات به شرکت‌های حمل و نقل دریایی و کشتیرانی کمک می‌کند تا داده‌های مربوط به عملکرد سازمان خود (نظیر: گزارشات بازرگانی، مالی، عملیاتی، بازاریابی، فروش، رضایت مشتریان، رقابتی و غیره) را جمع‌آوری، تحلیل و بررسی کنند.

سیستم مالی و حسابداری:

این سیستم به شرکت‌های حمل و نقل دریایی و کشتیرانی کمک می‌کند تا عملیات مالی خود (نظیر: ثبت، ضمیمه و بایگانی قراردادهای مشتریان و کارفرمایان؛ ثبت و صدور صورتحساب‌ها و دستور پرداخت‌ها با هر نوع ارزی؛ بررسی سود و زیان پیش‌بینی‌شده و محقق‌شده؛ تعریف سقف اعتبار مالی و سقف بدهی برای مشتریان و غیره) را به صورت دقیق و به روز انجام دهند.

نرم‌افزار مدیریت کشتیرانی، یک ابزار قدرتمند و کارآمد است که در اختیار شرکت‌های حمل و نقل دریایی و کشتیرانی قرار گرفته تا عملکرد خود را بهینه سازی کرده و بازار را تسخیر کنند. این شرکت‌ها، می‌توانند با استفاده از یک نرم‌افزار مدیریت کشتیرانی، زمان ثبت سفارش، حمل بار و در نهایت تحویل بار به مشتری کوتاه‌تر کرده و در زمان و هزینه خود صرفه جویی کرده، رضایت مشتریان را بالا ببرند و از بروز دوباره کاری‌ها و خطاهای انسانی جلوگیری کنند.

 

شرکت مهندسی نرم‌افزار سباسیستم، توانسته با بهره گیری از تکنولوژی‌های مختلف و با مطالعه و شناخت دقیق از صنعت حمل و نقل بین‌المللی و حوزه حمل و نقل دریایی و کشتیرانی، راهکارهای متنوع و تخصصی را در اختیار شرکت‌های فعال در این حوزه قرار داده و فرآیندهای بازاریابی، مالی و عملیاتی آن ها را به صورت بهینه، پیاده‌سازی و مدیریت کند. اگر شما یک شرکت حمل و نقل دریایی و کشتیرانی هستید و قصد دارید از یک نرم‌افزار مدیریت کشتیرانی استفاده کنید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم با ما تماس بگیرید و یا از وبسایت ما بازدید کنید.